Bár a Google legfőbb szolgáltatása maga a keresés, a bevételeinek alapköve kezdetektől hirdetési rendszere, az AdWords. A tegnap nyilvánosságra hozott 2012 negyedik negyedéves pénzügyi gyorsjelentés érdekes információkat tartalmaz az online hirdetési szolgáltatás bevételeinek alakulásáról is.
Fizetett kattintások
A fizetett kattintások száma - amely magában foglalja a Google-oldalakon és a kapcsolódó hálózat oldalain történt kattintásokat is - körülbelül 24%-kal emelkedett a negyedik negyedévben 2011 hasonló időszakához képest, és mintegy 9%-kal 2012 harmadik negyedévéhez viszonyítva.
Kattintásonkénti költség
Az átlagos kattintásonkénti költség mintegy 6%-kal csökkent 2011 negyedik negyedévéhez képest. 2012 harmadik negyedévéhez viszonyítva viszont körülbelül 2% a növekedés.
TAC - Forgalom szerzési költségek
A Google a bevételek egy részét megosztja a hirdetéseket megjelenítő weblap hálózat (Keresési + Display hálózat) tagjaival. Ez a megosztott összeg 3,08 milliárd dollárra nőtt 2012 negyedik negyedévében. 2011 hasonló időszakában ez az összeg 2,45 milliárd dollár volt.
A TAC százalékában kifejezve a hirdetési bevételek 25%-át tettek ki 2012-ben, míg 2011 végén 24% volt.
Mit mondanak a számok?
Az egy év alatt 24%-kal növekvő hirdetésre kattintási mennyiség négy okra vezethető vissza:
1. A hirdetések kinézetben egyre kevésbé különböznek a "rendes", úgynevezett organikus keresési eredményektől, így a hirdetésektől idegenkedők a korábbinál többet "mennek lépre" és kattintanak a kitüntetett helyeket elfoglaló hirdetésekre.
2. Emellett tovább nőtt a Google-ban történt keresések száma is.
3. Feltételezhetően bővült ennek az igen költséghatékony és kézben tartható hirdetési módozatnak a felhasználói tábora is.
4. a Google hirdetés megjelentetési algoritmusa is javult, aminek következtében egyre több olyan keresésnél is megjelenik már 1-2 hasznos hirdetés, amely kulcsszavakra korábban nem jelentek meg hirdetések - vagy csak nem voltak azok elég relevánsak.
Feltételezve, hogy a Google átkattintási díjat kikalkuláló algoritmusa nem változott, a korábban hirdetéseket nem (vagy nem hasznos tartalommal) megjelenítő keresések nagy száma lehet az, ami az átlagos átkattintási költséget lefelé nyomta. Gyakorló hirdetőként ugyanis a már korábban telített, kurrens kereséseknél nem igazán lehet az átlagos átkattintási díjak számottevő csökkenését tapasztalni.
A Google AdWords jövője
Az AdWords hirdetési rendszer a sok kicsi sokra megy elv alapján termel hatalmas bevételt a Google számára. A Google-ban keresők hasznos hirdetéseket, a hirdetők pedig aránylag olcsón valódi érdeklődőket kapnak. Amíg a webes kereső marad a weblegnépszerűbb szolgáltatása, és a Google a legjobb kereső, addig mindenki boldog lesz attól, ha a hirdetők itt költik marketingdollárjaikat és egyéb pénznemeiket.
Ahogy az apafia blogban is elhangzott párbeszéd is mondja:
- Apa, mi legyek, ha sokat akarok keresni?
- Google...