Bónusz: Eredmények a Smashing Magazine kutatásaiból
Az utóbbi években a Smashing Magazine szerkesztői csapata több tanulmányt is végzett abból a célból, hogy kikutassák a bevett dizájner megoldásokat és praktikákat. Vizsgáltak netes űrlapokat, blogokat, tipográfiát és portfoliókat. Kutatásuk eredményeképp álljon itt pár olyan releváns sablon, melyek iránytűként szolgálhatnak egy leendő dizájn elkészítéséhez.
Tipográfiai tanulmányuk szerint:
- A sorok magassága (pixelben) ÷ főrész szövegének betűmérete (pixelben) = 1,48
1,5 az általában ajánlott mérték a klasszikus tipográfiai szakirodalom szerint, és kutatásunk is támogatja ezt a mértéket. Nagyon kevés honlap használ ennél kisebbet, és az 1,48-as értéket növelve is egyre kevesebb honlapot találunk. - Sorok hossza (pixelben) ÷ sorok magassága (pixelben) = 27,8
Az átlagos sorhosszúság 538,64 pixel széles (a széleket és a helykitöltést leszámítva), ami elegendő még a főrész szövegének 12 vagy 13 pixelnyi betűméretet alkalmazó honlapok számára is. - A paragrafusok közötti sorköz (pixelben) ÷ sorok magassága (pixelben) = 0,754
A paragrafusok közötti térközök mértéke (vagyis a térköz egy paragrafus utolsó sora, és az azt követő paragrafus első sora között) ritkán egyezik a sorközök mértékével (amely a tökéletesen függőleges ritmus fő sajátossága volna). Általában a paragrafusok közötti térköz pusztán 75%-a a paragrafuson belüli sorköznek. Ennek oka az lehet, hogy a sorköz mértéke általában tartalmazza a descenderek által elfoglalt helyet; és mivel a legtöbb karakternek nincs descendere, ezért plusz térközt helyeznek el a sor alatt. - Az egy sorban lévő karakterek ideális száma 55-75
A klasszikus tipográfiai szakirodalom szerint az egy sorban lévő karaktterek száma 55 és 75 között mozog, de a gyakorlatban többször találkozunk 75 és 85 közötti karakterrel.
A blogok külcsínjére vonatkozó felmérésük szerint:
- Az oldalak szerkezetének van egy meghatározott széllessége (pixel-alapú) (92%) és általában központosítottak (94%). Az elrendezések meghatározott szélességei 951-től 1000 pixelig terjedően változnak (56%).
- A főoldalon megjelenő posztok mennyisége 10 és 20 között mozog (62%).
- A weboldal felépítésének 58%-a a lényegi tartalom kifejtésének célját szolgálja.
A webes űrlapok dizájnjával foglalkozó kutatásuk szerint:
- A regisztrációs linket „sign-up”-nak hívják (40%), és a jobb felső sarokba helyezik el.
- A regisztrációs űrlap egyszerű és könnyen átlátható felépítéssel bír, nehogy elriaszák a felhasználókat (61%).
- A beviteli mezők címe, azaz a hozzájuk tartozó szöveg félkövér (62%), és a mezők inkább függőlegesen, mintsem vízszintesen rendezettek (86%).
- A trend az, hogy van pár kőtelezően, és pár opcionálisan kitöltendő mező.
- E-mail megerősítést nem igényel a legtöbb weboldal (82%), de a jelszó megerősítését igen (72%).
- Az „elküldöm”, illetve „submit” gomb vagy balra-igazított (56%), vagy középre-igazított (26%).
A portfolió-dizájn felmérésük szerint:
- 89%-a az elrendezéseknek vízszintesen elrendezett, és a legtöbbjének van egy nagy, vízszintes navigációs menüje.
- 47,2%-a a portfolióknak rendelkezik egy kliens oldallal, és 67,2%-uknak van űrlapjuk egyedülálló szolgáltatásokra.
- 63,6%-uk részletes oldallal rendelkezik minden projektjéről, utóbbiba beleértve az esettanulmányokat, ajánlóleveleket, bizonyítványokat, slideshowokat és screenshotokat, vázlatok és skicceket is.
- A kapcsolat címkével jelzett oldalak tartalmaznak vezetési útmutatót, telefonszámot, e-mail címet, postai címet, vCardot, és online űrlapot is a kapcsolatfelvétel céljából.