4. A legtöbb felhasználó nem görget
Jakob Nielsen Prioritizing Web Usability című tanulmányában arra jutott, hogy a látogatóknak pusztán 23%-a görget egy weboldalon tett első látogatása alkalmával. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók 77%-a nem görget; csupán szemügyre veszik a lefelé görgetés nélkül látható képernyőterületet. Mi több, azoknak a látogatóknak az aránya, akik görgetnek, a további látogatások alkalmával csökken: csak 16%-uk görgeti a kurzort második látogatása alkalmával. Ez az adat kiemeli, milyen fontos, hogy a lényegi tartalmat kiemelkedő pozícióban helyezzük el, különösen a érkezési oldalakon (azaz landing page-eken).
Ez nem azt jelenti, hogy az oldal felső részébe kell mindent belezsúfolni. Csupán annyit tesz, hogy ezt a területet a lehető legjobban kell kihasználni. A tartalom zsúfolása csak a tartalom hozzáférhetetlenségét eredményezi; ha a felhasználó túl sok információval találja szembe magát, nem tudja, hol kapjon bele.
A Basecamp nagyszerűen használja ki a teret. A képernyő görgetés nélkül látható területén (aminek 768 pixel a magassága) egy méretes képernyőfotó, címsor, pozicionálás, cselekvésre ösztönzés (call to action), ügyfél lista, videók és a honlap jellemzőinek rövid felsorolása is elfért.
A nyitóoldal a legfontosabb, hisz oda érkezik a legtöbb új látogató. Legyenek ott a következő alapdolgok:
- A weblap neve,
- Pozicionálás, vagyis hogy milyen előnyökhöz jutnak a felhasználók a honlap használata révén,
- A honlap azon legfőbb összetevőinek elérése, amelyek leginkább hasznosak lehetnek a felhasználó számára.
Mindazonáltal a felhasználók szokásai az előbbiektől markánsan el is térhetnek. Újabb keletű tanulmányok rámutatnak arra, hogy a felhasználók egészen kényelmesen elvannak a görgetéssel, és bizonyos szituációkban hajlandóak elgörgetni egészen az oldal legaljáig. Sok felhasználó kényelmesebbnek találja a görgetést, mintsem a lapozgatást, és akadnak olyan felhasználók is, akik számára az oldal legfontosabb információ nincsenek szükségszerűen a képernyőn görgetés nélkül is látható területre helyezve. Tehát jó ötlet részekre bontani az oldal szerkezetét a könnyed áttekinthetőség kedvéért, a részeket pedig bő térközzel elválasztani.
Pillantásra érdemes cikkek további hasznos tartalommal a témában: Unfolding the fold (Clicktale), Paging VS Scrolling (Wichita University – SURL), Blasting the Myth of the Fold (Boxes and Arrows).