Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy igen innovatív kereső, amit Google-nak hívtak. Nagyon egyszerű, de jól működő jószág volt: az egyszeri felhasználó beírt egy két szót, mire a Google már pökte is ki azt a 10 találatot, amit ő a legjobbnak gondolt. A felhasználó pedig örvendezett, mert a találatok jók voltak, és reklám csak az oldal jobboldalát rútította.
Egy szép napon gondolt aztán egyet az a fránya Google, és kitalálta, hogy a nem fizetett találatok fölé is biggyeszt egy (vagy kettő, de háromnál semmiképpen sem több) rövid, 2 soros hirdetést.
A felhasználó pedig megvonta a vállát, és azt mondta, őt ez különösebben nem zavarja, sőt pironkodva bevallotta, hogy olykor ezek a reklámok még hasznosnak is bizonyulnak.
Több sem kellett a Google-nak! Ha már ilyen jámbor, béketűrő népség ez a felhasználó, akkor csavarjunk még egyet azon a találati listán - hátha az is tetszeni fog Júzer uraságnak! Nosza, került is a harmadik találat után kép, meg videó, sőt került ezekből alkalmanként még a az oldal alja tájékára is.
A felhasználó ekkor már kicsit kényelmetlenül fészkelődött forgó foteljében, mert szerette ő nézegetni a képeket is, meg az izgő mozgó kis alakokat is, de amikor keresett valamit, akkor azt a tudást leginkább szövegben szerette megkapni. Fel sem ocsúdhatott azonban bosszúságából, a találati lista elejére a Google már is odaba...
Khm, szóval odabarkácsolt egy térképet is, azt gondolván, hogy aki menni akar, az már mehet is, hogy a környéken vegyen bármit, amire rákeresett - akár sanyarúságot, sematizmust, sarlatánokat, spicliket és spionokat, sutaságot, suskust vagy sóherságot is.
Ekkor már mintha valami lázas sárga fény égett volna a Google tekintetében, amit okozhatott akár a válság okozta láz is. Bár rosszmájúk szerint ez inkább a pénzsóvárság lehetett, vagy valami őrült újítási vágy, erőszakos bolfogítási vágy, hogy kedvelt felhasználóit még boldogabbnak lássa.
A Google elkezdte teleszórni a találati listát videóhirdetéssel
meg több hivatkozást is tartalmazó szöveges hirdetéssel:
és térképes hirdetéssel is:
És hamarosan megjelenik a találati listában a tukmálás is:
akár tudományos alapon is, ár összehasonlítással:
Úgy tűnik, egy-egy kapósabb szónál vagy kifejezésnél a természetes találatok kiszorulhatnak a képernyőről a nem látható tartományba. Sőt, ha a Google továbbra is nagy súlyt helyez a kis méretű, gyorsan áttekinthető oldalakra, akkor ezek az úgynevezett organikus találatok egy szép napon akár a teljes első találati oldalról eltűnhetnek.
A felhasználó pedig majd keresheti a számára fontos találatokat, mint Friss koma és Okos koma a pecsenyét. Kérdés, mi lesz a felhasználói reakció? Megnő valamelyik magyar kereső felhasználói tábora? Esetleg a Bing profitál ebből?